Cursusaanbod

study

Cursussen voor zwangere vrouwen:

Informatieavond over borstvoeding

Ben je zwanger en denk je erover om borstvoeding te gaan geven aan je kindje? Kom dan naar de informatiebijeenkomst over borstvoeding die het ZMC en de GGD samen organiseren.
Als je borstvoeding gaat geven is een goede voorbereiding namelijk belangrijk. Je partner kan je in de borstvoedingsperiode goed ondersteunen. Deze informatiebijeenkomst is daarom niet alleen voor jou, maar ook voor je partner.

De volgende onderwerpen komen tijdens de borstvoedingsbijeenkomst aan bod:

•        Het belang van borstvoeding.

•        Het starten van borstvoeding.

•        Waar op letten bij het geven van borstvoeding.

•        Voorkomen van ongemakken.

•        Werken en borstvoeding geven.

Tijdens deze informatieavond krijg je informatie over hoe de borstvoeding werkt. Waarom het belangrijk is. Waar je om moet denken bij bijvoorbeeld het aanleggen. Hoe het direct na de bevalling in zijn werk gaat en nog veel meer. Interessante informatie en fijn om een idee te krijgen wat je verwachten kunt als je voor borstvoeding gaat kiezen. Ook je partner (of vriendin/familielid) is van harte welkom. Zo zijn jullie beiden goed voorbereid en kan hij/zij je nog beter steunen en helpen.

Praktische informatie

De informatiebijeenkomst is iedere derde dinsdag van de maand  in het Zaans Medisch Centrum (Koningin Julianaplein 58, 1502 DV Zaandam).

De informatiebijeenkomst is van 19.30 - 21.30 uur.

Aanmelden is verplicht en kan hier

Yoga

Zwangerschapsyoga

Ben je zwanger en wil je graag fit blijven tijdens je zwangerschap? Misschien is de cursus zwangerschapsyoga van GGD Zaanstreek-Waterland iets voor jou?

Zwangerschapsyoga is hetzelfde als gewone yoga alleen zijn de oefeningen aangepast op je zwangere lijf. De oefeningen zijn licht, niet inspannend. Ze helpen je sterk en fit te blijven of te worden tijdens je zwangerschap en je lichaam voor te bereiden op de bevalling. Bovendien maakt yoga je mentaal sterker.

Zeker als je kindje zich aan het ‘innestelen’ is aan het begin van je zwangerschap, is het goed om rustig aan te doen. Daarom zijn de oefeningen bij zwangerschapsyoga aangepast. Zo doe je bijvoorbeeld geen oefeningen op je buik, maar wél oefeningen die je lichaam sterk maken.

Elke les bevat een aantal basisonderdelen, zoals kracht, houding en ademhaling die steeds op verschillende manieren terugkomen. De technieken die je tijdens de zwangerschaps-yogalessen leert zijn erop gericht het bekken soepeler en sterker te maken. En die kracht heb je nodig tijdens de zwangerschap en bevalling. Iedereen kan een kind ter wereld brengen, maar met de voorbereidende yogalessen kun je de bevalling met vertrouwen tegemoet zien en ben je meer ontspannen.

De oefeningen die je tijdens zwangerschapsyoga doet, bij yoga ‘Asana’s’ genoemd, zijn heel gevarieerd. Je oefent onder andere staande houdingen, ‘heup-openers’, het versterken van je bekkenbodem en schouderopeningen. Daarnaast doe je ademhalings- en ontspanningsoefeningen.

Praktische informatie

Het beste kun je  tussen de 20ste en 28ste week van je zwangerschap starten met de cursus. Vrouwen die in dezelfde periode zijn uitgerekend proberen we samen te plaatsen. De cursus bestaat uit tien lessen: negen vóór de bevalling (waarvan één partneravond) en één erna.

- De lessen duren 1 uur en 15 minuten.

- Trek soepel zittende kleding aan.

- Neem een badlaken mee.

- De eigen bijdrage voor de cursus is €90,-

Je kunt je hier aanmelden.

Belly

Zwanger, gezond en fit

Ben je zwanger en wil je fit blijven tijdens je zwangerschap? Misschien is de cursus ‘Zwanger, gezond en fit’ van GGD Zaanstreek-Waterland dan iets voor jou! Dit is een informatieve, actieve en praktische no-nonsense cursus. De meest veelzijdige en complete zwangerschapscursus die er is.

Tijdens je zwangerschap wil je fit blijven. En gezond! Want wie fit aan de bevalling begint, zal weer sneller herstellen na de bevalling. Bovendien wil je graag weten wat je straks te wachten staat als de bevalling begint en de baby er is. De cursus Zwanger, gezond en fit besteedt aandacht aan al deze onderwerpen.

Je zult merken dat een fit lichaam ervoor zorgt dat klachten aan bekken en/of rug voorkomen kunnen worden. Of verminderen. Het oefenen van conditie en belangrijke spieren rondom het bekken neemt een belangrijke plaats in in de cursus ‘Zwanger, gezond en fit’. Daarom wordt de cursus gegeven door een fysio- of oefentherapeut. Houding, ontspanning, toiletgedrag; het zijn dingen die je tegenkomt in het dagelijks leven. En die meteen al een enorme winst opleveren voor jezelf en je zwangerschap!

Een fit lichaam kan  klachten aan bekken en/of rug voorkomen of verminderen. Het oefenen van conditie en belangrijke spieren rondom het bekken neemt een belangrijke plaats in bij de cursus ‘Zwanger, gezond en fit’. Daarom geeft een fysio- of oefentherapeut  de cursus. Je krijgt ook tips over je houding, hoe je kunt ontspannen en toiletgedrag. Dit kun je dagelijks toepassen en leveren al een enorme winst op voor jezelf en je zwangerschap!

Tijdens de cursus krijg  je ook informatie over de bevalling. Wat kun je straks doen om de weeën op te vangen? Welke pershouding kun je aannemen? Hoe kun je je ademhaling gebruiken tijdens de bevalling? Daar kun je je beter nu in verdiepen dan op het moment van de bevalling…

Praktische informatie

Start met de cursus als je  tussen de 26ste en 30ste week zwanger bent. Vrouwen die in dezelfde periode zijn uitgerekend proberen we samen te plaatsen.
De cursus bestaat uit tien lessen: zeven vóór de bevalling (waarvan één partneravond) en drie erna (o.a. een les van een pedagogisch adviseur).

- De lessen zijn ’s avonds en duren 1 uur en 15 minuten.

- De docent is een fysio- en mensendiecktherapeut. 

- Trek soepel zittende kleding aan.

- Neem een badlaken mee.

- De cursus vindt plaats op verschillende locaties en avonden.

- De eigen bijdrage voor de cursus is €45,-

U kunt hier aanmelden.

 

 

 

 

Hulp nodig of vragen?